четверг, 6 февраля 2020 г.

Розвантажувальні вправи на уроках біології


Величезну роль у зміцненні здоров'я учнів відіграє екологічний простір кабінету: провітрювання, озеленення, освітлення кабінету. Ще один організаційний момент початку уроку пов'язаний з перевіркою стану кабінету, навчального обладнання, робочих місць і перевіркою присутніх.  На перерві можна перевірити  підготовку кабінету до роботи: стан парти, дошки, провітрювання приміщення, а потім запустити учнів в кабінет, щоб привели своє місце в порядок і приготувалися до роботи на уроці, цим самим привчаючи їх до порядку і до підтримання здорового образу життя.
При одноманітному фізичному навантаженні працює тільки одна група м'язів і в збудливому стані знаходиться тільки одна ділянка ЦНС, що призводить до стомлення. Розумова праця так само викликає стомлення ЦНС, а тривале малорухливе сидіння за столом порушує кровообіг. Тому найкращим відпочинком дня ЦНС, головного мозку, відновлення кровообігу є рухова активність. Ось чому на своїх уроках  слід використовувати  фізкультхвилинки.
      Від рівня гігієнічної раціональності уроку багато в чому залежить функціональний стан школярів у процесі навчальної діяльності, можливість довгостроково підтримувати розумову працездатність на високому рівні і попереджати передчасне порушення стомлення. Не можна забувати і про те, що гігієнічні умови впливають і на стан вчителя, його здоров'я. Педагог повинен подавати приклад своїм способом життя і своїм здоров'ям, так як власний приклад краще всяких слів познайомить дітей з правилами здорового способу життя.







Вправа «Мисливець за словами («Злови всіх тварин»).
Психолог читає список слів. Завдання дитини – плеснути в долоні (зловити тварину).                                        
Акваріум, слон, стіл, бочка, ящірка, асфальт, окуляри, щур, кінь, удав, льотчик, курка, шафа, вилка, кава, замок, паркан, заєць, яблуко, мавпа, килим, корова, автобус, тапочки, верблюд, коза, ваза, крокодил, ліхтарик, артист, Буратіно, ланцюг, електричка, хом'як, дикобраз, антилопа, буряк, танець, вертоліт, восьминіг.

Вправа «Мисливець за словами» («Злови всі рослини»).
Психолог читає список слів. Завдання дитини – плеснути в долоні (зловити рослину).                                       
Дзеркало, пальма, береза, велосипед, сорока, чайник, білка, троянда, кульбаба, гарбуз, колесо, труба, тюльпан, зошит, лялька, кропива, подушка, обман, пустеля, тополя, острів, шипшина, музей, конвалія, сосна, подорожник, лижі, рушниця, чайка, дорога, виноград, яблуня, вермішель, трава.

Вправа «Оплески».
Тренер розміщує учасників на стільцях колом, послідовно кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися; інші учасники групи активно аплодують тим, хто підвівся. (Наприклад, «Підведіться з місць усі ті, хто вміє вишивати». Оплески! «Дякую, сідайте». «Підведіться з місць усі ті, хто вміє кататися на гірських лижах». Оплески! «Дякую, сідайте». Далі: «Підведіться з місць усі ті, хто любить дивитися серіали...», «Підведіться з місць усі ті, хто мріє навчитися грати у великий теніс...» тощо.)

Руханка «Мокрий собака».  Можна замінити на певні біодоічні стани при вивиченні конретної теми  анабіоз.
Ведучий пропонує учасникам утворити коло й уявити таке: «Ви мокрий собака, який вийшов із води. Зараз струсіть воду з голови, тепер із правої лапи, з лівої, із задніх лап, з усього тіла».
       Фізкультхвилинка для поліпшення мозкового кровообігу
Вправа 1. Виконується сидячи на стільці або стоячи. На рахунок «раз, два»  – виконати круговий рух правою рукою назад з поворотом тулуба і голови праворуч. На рахунок «три, чотири» – виконати круговий рух лівою рукою назад з поворотом тулуба і голови наліво. Вправу повторити 4-6 разів у повільному темпі.
Вправа 2. Виконується сидячи на стільці або стоячи, руки в сторони, долоні вперед, пальці розведені. На рахунок «раз» – обхопити себе за плечі якомога міцніше. На рахунок «два» – зайняти вихідне положення. Вправу повторити 4-6 разів у швидкому темпі.
Фізкультхвилинка для зняття втоми з плечового поясу та рук
Вправа 1. Вихідне положення    стояти. На рахунок «раз» – підняти плечі. На рахунок «два» – опустити плечі. Повторити 6-8 разів, потім зробити паузу на 2-3 секунди, розслабити м'язи плечового пояса. Виконувати в повільному темпі.
Вправа 2. Вихідне положення – руки зігнуті перед грудьми. На рахунок «раз, два» – виконати зігнутими руками два пружних рухи назад. На рахунок «три, чотири» – виконувати такі ж ривки прямими руками. Вправу виконувати 4-6 разів у середньому темпі.
Фізкультхвилинка для очей
Вправа 1.
Зробіть 15 коливальних рухів очима по горизонталі справа-наліво, потім зліва-направо.
Вправа 2. 15 коливальних рухів очима по вертикалі - вгору-вниз та вниз-вгору.
Вправа 3. Теж 15, але кругових обертальних рухів очима зліва-направо.
Вправа 4. Те ж саме, але справа-наліво.
Вправа 5. Зробіть по 15 кругових обертальних рухів очима спочатку в праву, потім ліву сторони, як би викреслюючи очима покладену набік цифру 8.
Вправи для розвитку дихання
1.  В. п. – стати рівно, руки вниз.
     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.
2.  В. п. – стати рівно, руки вниз.
     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.
3.  Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
4.  Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.
П’ять етапів дихання за методикою «БОДІФЛЕКС»
1.     Видихніть все повітря з легень через рот.
2.     Швидко вдихніть повітря через ніс.
3.     З діафрагми з силою видихніть все повітря через рот.
4.     Затримайте дихання та втягніть живіт на 8-10 рахунків.
5.     Розслабтеся та вдихніть.
Щоб уникнути стомлення завжди можна і чергувати види діяльності. Навіть лекційний матеріал у старших класах відтворювати через різні види діяльності, чергуючи їх: прослуховування нового матеріалу, записування його учнями в зошит, замальовування дітьми  схем, опорних конспектів, опитування по опорних конспектах і питаннях, заповнення таблиць і т.д. Адже через різні види діяльності учні не так втомлюються. Запам'ятовування і засвоєння матеріалу йде більш ефективно, якщо перед складною темою вмикати музику для поліпшення засвоєння інформації.
Дуже важливо розвивати пам’ять і  уяву учнів на уроці. З цією метою виконуються різні вправи .
Приклад:
Вправа «Буратіно».  Після введення нового поняття, наприклад, дезоксирибонуклеїнова кислота, учням пропонується хором повторювати термін, при цьому закрити очі і уявити, що їх ніс виріс, як у Буратіно.  Далі ніс вмочити, як в казці, в чорнило і написати якомога красивіше носом в повітрі цей новий термін, це можна зробити тільки подумки або рухом голови; зафіксувати перед очима записане слово, запам'ятати його.
Вправа « Слуховий диктант». Вчитель називає слова (біологічні терміни), а учні собі схематично на листочках замальовують картинки до цих слів. Після закінчення диктанту учні повинні відтворити текст диктанту,спираючись на свої схематичні малюнки.
Вправа «Око». Включені у роботу на уроці терміни запропонуйте дітям закріпити так: «Заплющте очі, побачте термін (назвіть його), назвіть літери, з яких він складається, у зворотному порядку».
Також обов’язковим є використання різних методів, що сприятимуть активізації ініціативи та творчого самовираження самих учнів. 
- метод вільного вибору (бесіда);
- активні методи (обговорення в групах, учень як дослідник). 





1 комментарий:

  1. According to Stanford Medical, It is really the SINGLE reason women in this country live 10 years longer and weigh on average 42 lbs lighter than we do.

    (And realistically, it is not about genetics or some secret exercise and absolutely EVERYTHING related to "how" they eat.)

    BTW, What I said is "HOW", not "WHAT"...

    TAP this link to reveal if this quick quiz can help you unlock your true weight loss possibility

    ОтветитьУдалить