среда, 21 мая 2014 г.

Тема: Використання мультимедійного комплексу SMART Board на уроках природничого циклу

Вступ
    У зв’язку із сучасним підходом до підготовки учня як майбутнього фахівця на ринку праці, вимоги до сучасного уроку також є достатньо високими. Особливо це стосується його інформаційної складової та форми надання учбового матеріалу. Значною мірою підвищенню цієї якості сприяє використання сучасних інформаційних технологій, а точніше – комп’ютерно-мультимедійних комплексів, таких, наприклад, як SMART Board.


















Що таке SMART Board?
         Цей мультимедійний комплекс є поєднанням сенсорної панелі (електронної поверхні дошки) зі спеціальними маркерами, мультимедійного графічного проектора та персонального комп’ютера (підключення дошки до системного блоку комп’ютера – кабель/порт USB 2.0). Програмне забезпечення – спеціальні програми:  SMART (керування параметрами) та Notebook  (основна робоча програма).
Комплекс має можливості:
·        Керування комп’ютерним зображенням за допомогою сенсорної поверхні дошки, причому і маркером, і звичайним дотиком руки до поверхні (відкриття-закриття вікон, керування програмами, курсором миші, інтерактивною клавіатурою тощо);
·        Редагування, збереження, імпортування та друк введеної графічної інформації (малюнку, тексту, нотаток);
·        Розпізнавання будь-якого тексту ( введений мануально текст розпізнається в електронному вигляді);
·        Запис (трансляція) усіх дій за допомогою універсального програвача;
·        Показ презентацій, відео, флеш-роликів та анімації;
·        Робота в Інтернеті;
·        Створення об’єктів, їх редагування, вставка з будь-яких програмних продуктів MS Office (Word, Exel, PowerPoint тощо).
      Наявність такого комплексу дає змогу відмовитися від паперових          наочних посібників – малюнків, таблиць, схем тощо (які в своїй більшості не оновлюються з 1970-1980-х рр.) та використовувати власні напрацювання, до того ж, за наявності певних навичок, їх можна створювати безпосередньо на уроці майже без пауз та затримок часу (на учнів це діє вражаюче).
Особливістю використання комплексу є також можливість спілкування із групою-командою з іншої школи, міста і навіть країни за допомогою ІР-телефонії ( програма Skype) за умови наявності будь-якої веб-камери та виходу і Інтернет.
Використання комплексу SMART Board на уроках біології та природознавства
Комплекс можна використовувати на уроці будь-якого типу, але кожен тип матиме власну специфіку. Основні типи уроків, на яких використання комплексу є найдоцільнішим:
·        Уроки засвоєння нових знань;
·        Уроки узагальнення та закріплення знань;
·        Лабораторно-практичні заняття;
·        Нетрадиційні уроки;
·        Уроки контролю знань.
Уроки засвоєння нових знань
     Основа будь-якого навчання. У викладанні біології, природознавства (загалом, усіх природничих дисциплін) наочність має першочергове значення. А якщо вона ще й гарно виглядає, та ще й анімована та озвучена…(Слід пам’ятати, що образна пам’ять у людини стійкіша за інші, бо розвивається від народження.) Нині вже існує достатньо програм, які можна застосовувати на уроках такого типу. Ефективним буде і використання власних (сторонніх) презентацій зроблених у MS Office PowerPoint.  Презентації полегшують показ фотографій, малюнків, графіків, географічних карт, гербарних матеріалів. Використовуючи анімацію й вставки відеофрагментів, можна продемонструвати процес у динаміці. Усе це забезпечує ефективність сприйняття інформації. Застосовуючи мультимедійні презентації, можна компенсувати відсутність у підручниках матеріалів, у яких відображено сучасні наукові досягнення. Звісно, не кожен урок потребує такого супроводу, але в курсі «Загальна біологія» існують теми, до яких підібрати наочний матеріал дуже нелегко. Наприклад, уроки, на яких учні вивчають молекулярний та клітинний рівні життя. Завдяки анімаційним ефектам такі складні процеси, як біосинтез білка, трансляція, дихання, фотосинтез можна зробити наочними й зрозумілими. При цьому учням спочатку можна продемонструвати загальну схему процесу, а потім відпрацьовувати кожен його крок. Опанування зазначених процесів доцільно підкріпити відповідним роздатковим  матеріалом. Те саме стосується й цитології: демонстрування мікрофотографій і малюнків клітинних органел, їх розташування  в клітині, значно полегшує сприйняття й запам’ятовування навчальної інформації, а використання анімації дає змогу поетапно розглянути всі стадії поділу клітини. Те саме  Ефективність визначається більш стійким запам’ятовуванням матеріалу, швидкісним пригадуванням, а головне – формуванням справжнього інтересу до предмета та позитивних мотивацій його вивчення.


Уроки узагальнення та закріплення знань
 Як свідчить мій досвід, найефективнішою схемою під час проведення уроків такого типу є демонстрування та обговорення презентацій учнів. Презентація може бути індивідуальною або груповою (навіть у вигляді проекту). Підготовка такої презентації та її демонстрування сприяє формуванню навичок аналізувати певний матеріал, виділяти в ньому ключові аспекти, відповідати на загальні та специфічні питання, а головне – створює можливість розвитку й реалізації творчого потенціалу учнів.
Вимоги до учнівських презентацій можуть бути, наприклад, такі:
1.     Якість виступу (логічна та обґрунтована доповідь; чітка, грамотна мова; впевненість під час відповіді тощо).
2.     Демонстрування слайдів має відповідати усній доповіді.
3.     Точні відповіді на запитання, аргументація власної точки зору.
4.     Готовність до дискусії.
5.     При групові презентації – участь у доповіді всіх членів групи.
6.     Чітка відповідність регламенту (часу) тощо.
Лабораторно-практичні заняття
Використання комплексу під час лабораторно-практичних занять із біології/природознавства може стати дуже вагомою альтернативою традиційним урокам, особливо, якщо взяти до уваги сучасний стан лабораторної бази більшості шкільних кабінетів біології.
Тут можна використовувати і вже готові напрацювання (схеми, шаблони, таблиці), і (за умови наявності певного досвіду) виконувати роботу разом з учнями (тобто наступне завдання виводиться на екран після виконання попереднього). Де тематика роботи передбачає використання збільшувальних приладів, можна (за наявності, звісно) застосовувати USB-мікроскоп, зображення з якого проектується на великий екран-дошку, де його можна редагувати та оформити відповідними написами-поясненнями.
Нетрадиційні уроки (відео лекції, бесіди, турніри)
Можна демонструвати відеоролики на певну проблему і потім, із метою розв’язання даної проблеми та пошуку оптимального рішення, влаштовувати круглі столи, дебати, мозкові штурми тощо. Можна використовувати такий методичний прийом: «відключити» власний звуковий супровід і запропонувати учням прокоментувати зображення, продовжити пояснення процесу, що відображається, навіть запропонувати спрогнозувати подальший розвиток подій та їх наслідки. Також можна запропонувати заповнити узагальнюючу таблицю, скласти опорний конспект, знайти відповіді на питання тощо, особливо при використанні флеш-анімації практичного характеру (наприклад, вивчення внутрішніх органів жаби). Причому послідовність дій можна записувати за допомогою програмного рекордера і потім показувати (зокрема й в Інтернеті) як звичайне відео у флеш-форматі.
Уроки контролю знань
SMART Board дає змогу проводити і класичні фронтальні контрольні роботи (із текстовими та відео питаннями), і тестові, індивідуальні та групові вправи. При фронтальних методах краще використовувати готові текстові схеми, шаблони питань або тестових блоків, а якщо передбачається індивідуальне опитування або робота у групах, то можна використовувати мультимедійні  схеми і тести, після завершення яких комп’ютер сам оцінює знання певного учня або всієї групи. Тут є доцільним використання графічних тестових оболонок, таких, як, наприклад, HyperTest.
         Отже, використання мультимедійного комплексу SMART Board можна розглядати як прогресивну (альтернативну) модель сучасного навчання у циклі природничих дисциплін середньої (і вищої) школи, а постійна розробка нових програмних продуктів (а також можливість їх створення силами самих користувачів) робить цей процес особливо ефективним і в очній, і в дистанційній освіті.


1 комментарий:

  1. кредитна компанія, яка надає мені кредит у розмірі 5 000 000,00 доларів Коли інші кредитні інвестори нехтують моєю пропозицією, але містер Бенджамін Лі надає мені позику на успіх. Вони безпосередньо беруть участь у фінансуванні позики та проекті з точки зору інвестицій. вони надають фінансові рішення компаніям та особам, які шукають доступу до фондів ринків капіталу, вони можуть допомогти вам фінансувати ваш проект або розширити свій бізнес .. Контакт по електронній пошті :::: Також lfdsloans@outlook.com або Напишіть номер WhatsApp на 1- (989 -394-3740)

    ОтветитьУдалить